חימום תת רצפתי - המדריך המלא

קישורים ממומנים

אנו ממשיכים עם סדרת הכתבות החדשה שלנו על סוגי חימום לבית והיום - כל מה שרציתם לדעת על חימום תת רצפתי. איך מתקינים את זה? מה החסרונות שלו? כמה זה עולה? ועוד. כל התוצאות, במדריך הבא שלפניכם.

לאחר שכבר דיברנו על חימום באמצעות משאבת חום וגם דיברנו על חימום מים באמצעות גז, היום אנחנו הולכים לדבר על אחד משיטות החימום הנפוצות ביותר בשנים האחרונות בקרב השיפוצניקים וקבלני הבניין בישראל.

החימום התת רצפתי הוא שיטה חדשה יחסית בישראל לאחר שבמדינות כמו ארה"ב היא כבר קיימת שנים רבות. כיום, יותר ויותר דירות חדשות או משופצות מחליטות לחמם את הבית בעזרת שיטה זו. בכתבה הבאה, נסביר לכם בדיוק מהי שיטת החימום התת רצפתי וכיצד היא עובדת, מהם תתי הסוגים של מערכות מסוג זה, כמה עולה התקנה של מערכת כזו ומהם היתרונות והחסרונות מול שיטות חימום לבית אחרות. להלן התוצאות:

מה זה חימום תת רצפתי?


ובכן, חימום תת רצפתי היא שיטת חימום הבית בעזרת צינורות מים או גופי חימום תת קרקעיים הנמצאים מתחת לרצפת הבית. שיטה זו נפוצה מאוד בארה"ב שבה בתים רבים עשויים מעץ או בעלי ריצוף פרקט. בשנים האחרונות הפכה שיטה זו למקובלת מאוד ונפוצה בקרב משפצי ומחדיש דירות בישראל.

כיצד חימום תת רצפתי עובד?

בחימום התת רצפתי מניחים רשת שלמה של צינורות מים או (או גופי חימום חשמליים) מתחת לרצפה אשר מחוברים לגוף חימום  ועוברים במעגל סגור בין כל הצינורות וכך למעשה מחממים את כל הרצפה בטמפרטורה אחידה שמייצרת חום גם בכל הבית.

אם אתם רוצים ללמוד עוד על המערכת וכיצד היא עובדת, הנה סרטון נחמד שיסביר לכם את הנושא היטב:



סוגים של חימום תת רצפתי


ישנן שתי שיטות מקובלות בהן עובדת מערכת חימום תת רצפתי. השיטה הראשונה היא חימום תת רצפתי באמצעות חשמל. בשיטה זו מניחים מתחת לרצפה גופי חימום חשמליים ומעליהן שכבות בידוד תרמיות. השיטה השנייה היא מערכת חימום תת רצפתי באמצעות צינורות מים. בשיטה זו מתקינים מערכת צינורות מפותלת אשר מחוברים לגופי חימום המופעלים בעזרת גז או סולר וגם בעזרת קולטי שמש ומתפקדים למעשה כמו דוד שמש חשמלי תת רצפתי.

איזו שיטה עדיפה? חשמל או מים?

יתרונות במערכת חימום תת רצפתי חשמלית
  • מחיר ההתקנה של מערכת חימום חשמלית זול יותר מהתקנת מערכת מים.
  • אחזקה זולה ופשוטה.
  • קל יותר לשמור על אחידות החום המופק מהרצפה.
יתרונות במערכת חימום תת רצפתי באמצעות מים
  • מקורות החימום של מערכת המים הם מגוונים יותר (גז, סולר, דוד חשמל, ואנרגיה סולררית.
  • תמרון קל בהתקנת הצינורות מתחת לרצפה.

יתרונות וחסרונות בחימום תת רצפתי מול שיטות חימום אחרות


כידוע, ישנן לא מעט שיטות חימום בהם עסקנו ונמשיך לעסוק בסדרת הכתבות שלנו. ואי אפשר לדבר על חימום תת רצפתי מבלי לציין את יתרונותיה וחסרונותיה של שיטה זו:

חימום תת רצפתי - יתרונות

אחידות החום - חימום תת רצפתי מציע מקור אחיד של חימום בכל הבית. זאת בניגוד לחימום באמצעות רדיאטורים חשמליים למשל שמחממים רק את האיזור סביבם.

אסתטיקה - החימום התת רצפתי הוא החימום היחיד שאינו נראה ומוסתר לחלוטין. כך למעשה אתם מקבלים בית חם ונקי מאבזור חימום כזה או אחר.

אוויר לא יבש - ביחס לסוגי חימום אחרים, חימום תת רצפתי נחשב לחימום שלא מייתר אוויר יבש (כמו מזגן למשל).

חימום תת רצפתי - חסרונות

התקנה יקרה - בניגוד למזגן או רדיאטורים חשמליים, התקנת חימום תת רצפתי היא סיפור מורכב ויש צורך בהתקנה ארוכה ובפירוק הרצפה במידה ומדובר בשיפוץ דירה קיימת. לכן, מחיר ההתקנה של המערכת נחשב לאחד היקרים ביותר.

מהירות החימום - חסרון בולט נוסף במערכת חימום תת רצפתי הוא הזמן שלוקח לבית שלם להגיע לטמפרטורה הרצויה. בניגוד למזגנים למשל שמחממים את הבית כמעט באופן מיידי, למערכת חימום תת רצפתי לוקח זמן של בין שעה ל-4 שעות עד לחימום מלא של הבית.

בעיית תיקונים - מכיוון שהצינורות נמצאים מתחת לריצוף ומתחת לשכבות הבידוד, בכל תקלה או בעיה בצינורות, יש להסיר את הריצוף (באיזור התקלה) - דבר שמסרבל ומייקר את עלויות התיקון של מערכות חימום תת רצפתי.

חימום תת רצפתי - מחיר


כפי שציינו קודם במדריך, התקנת מערכת חימום תת רצפתי היא בין המערכות היקרות ביותר בשיטות החימום הקיימות. אם על רדיאטורים חשמליים תוציאו כמה מאות שקלים ועל מזגן כמה אלפי שקלים, התקנת חימום תת רצפתי בבית תעלה לכם כבר כמה עשרות אלפי שקלים.

כמובן שהמחירים משתנים בהתאם לגודל הבית ולסוג המערכת שתבחרו אך כעיקרון, המחירים מתחילים ב-120 ש"ח למ"ר ומגיעים עד ל-180 ש"ח למ"ר למערכת חימום תת רצפתי חשמלי ולזה יש הוסיף מחיר של טרמוסטט שנע בין 300 ל-600 ש"ח לכל טרמוסטט.

כפי שציינו קודם, מחיר מערכת חימום תת רצפתי באמצעות מים יקרה יותר מהמערכת החשמלית לסיכום, כך או כך, סביר להניח שהתקנת מערכת חימום תת רצפתי בבית תעלה לכם החל מ-20,000 ש"ח.

כתבות נוספות בסדרה:
חימום מים עם גז
משאבת חום - המדריך השלם

0 תגובות: