רצפת פרקט - המדריך המלא

קישורים ממומנים

איזה סוג פרקט נחשב הכי טוב? כמה עולה רצפת פרקט וכמה עולה ההתקנה? מה עדיף פרקט עץ או פרקט או למינציה? ומה היתרונות והחסרונות של ריצוף זה? כל מה שרציתם לדעת על ריצוף פרקט, במדריך המקיף הבא. חלק ראשון.

לאחר שבכתבות הקודמות כבר עסקנו בריצוף שיש ובריצוף גרניט פורצלן, היום נעסוק באחד הריצופים שהפך בשנים האחרונות לריצוף הנפוץ ביותר בישראל בכל שיפוץ - ריצוף פרקט.

במדריך הבא תוכלו ללמוד את כל מה שצריך על הפרקט החל ממחירים הממוצעים בשוק, טיפים לבחירה נכונה של הפרקט ועוד הרבה מידע חשוב שיעזור לכם בקנייה של ריצוף זה.

סוגים של רצפת פרקט

ובכן, הפרקטים הנמכרים כיום בחנויות ובחברות השונות נחלקים לשני סוגים עיקריים - פרקט עץ ופרקט למינציה. כל אחד מהם מרכיב תתי קבוצות וסוגים שונים של ריצופים. להלן הסבר על כל אחד מן הסוגים.

ריצוף פרקט עץ


פרקט עץ הוא הפרקט שנחשב ליקר יותר מבין השניים היות ומדובר בפרקט שעשוי מעץ אמיתי ולכן מחירו יהיה גבוה יותר מפרקט למינציה. הפרקטים מעץ מחולקים גם הם לשני קבוצות:

פרקט עץ מלא (גושני) - ריצוף פרקט העשוי כולו משכבה אחת של עץ כאשר סוג העץ הוא בדרך כלל עץ אלון, דובדבן או בוק.

פרקט עץ שכבתי - פרקט זה עשוי משכבות שונות של עץ (ברוב המקרים השכבה עליונה עשויה מעץ מלא) אשר מודבקות אחת על השנייה. פרקטים אלו מורכבים בדרך כלל משתי שכבות (פרקט דו מושבי), שלוש שכבות (פרקט תלת שכבתי) או חמש שכבות (פרקט רב שכבתי). ככל שישנם פחות שכבות כך הפרקט ייחשב לאיכותי יותר וכן ליקר יותר.

עובי פרקט עץ

לרוב, העובי של פרקט עץ הוא בין 10 מ"מ ל-22 מ"מ כאשר העובי הסטנדרטי הוא בדרך כלל 18 או 19 מ"מ.

פרקט למינציה 


הקבוצה השנייה של הפרקטים היא פרקט למינציה שהוא למעשה פרקט מעובד וסינטטי ואינו עשוי מעץ אמיתי. פרקט זה עשוי מעץ דחוס שיוצר בעזרת טכנולוגיה מיוחדת שנקראת HDF שהותאמה במיוחד לריצוף זה. בחלקו העליון של החומר, מדפיסים את הדוגמא של ציפוי עץ וכל זה מצופה בסופו של דבר ע"י למינציה (ניילון מיוחד) שמקנה לו הגנה מפני שחיקה, כתמים, לכלוכים וגם נותן מראה מבריק ושקוף.

גם פרקט הלמינציה מחולק לסוגים ולדגמים שונים. הסוגים השונים של פרקט הלמינציה נפרדים בעיקר לפי סוג השכבה העליונה שמגנה בפני השחיקה ומחולקים ע"י הסימון AC. להלן סוגים של פרקט למינציה:

פרקט למינציה AC3 - השכבה החלשה ביותר עם רמת שחיקה נמוכה.

פרקט למינציה AC4 - פרקט עם שכבת הגנה בינונית. הפרקט למינציה AC4 נחשב לדגם הנפוץ והפופולרי ביותר לבתים, דירות או משרדים והמותאם ביותר למקומות אלו.

פרקט למינציה AC5 - שכבת הגנה חזקה. פרקטים אלו מתאימים יותר למבני תעשייה, למבנים גדולים או למגרשי כדורסל וספורט.

פרקט למינציה AC6 -  שכבת הגנה חזקה במיוחד. פרקט זה מיועד בעיקר למקומות ציבוריים ענקיים כגון קניונים ומרכזים מסחריים.

שימו לב: בחנויות וחברות ייצור של פרקטים קיים דירוג נוסף של פרקט מסוג למינציה כאשר החלוקה נעשית לפי Class (קלאס). הדירוג מתחיל מקלאס 31 לרמת שחיקה נמוכה ועד קלאס 33 לרמת שכבה גבוהה במיוחד.

עובי פרקט למינציה

כמון כן, פרקט למינציה מגיע גם בעובי שונה לכל דגם כאשר העובי הדק ביותר הוא 6 מ"מ והעבה ביותר הוא 12 מ"מ. ברוב הפרקטים הביתיים, העובי הסטנדרטי הוא 8 מ"מ.

פרקט למינציה עם פאזה

כדי לנסות ולתת לפרקט למינציה את המראה הקרוב ביותר לפרקט עץ, ישנה התקנה מיוחדת של פרקט למינציה הנקראת פאזה. בשיטת התקנה זו, מפרידים את לוחות הפרקט במכוון במרווח מסויים (פאזה) כדי שייראה כמו המרווח הטבעי של פרקט עץ.

פרקט למינציה - תן תקן

כמו הרבה מאוד מוצרים, גם לפרקט למינציה חייב לעמוד בתקן של מכון התקנים הישראלי. התקן מחייב לעמוד בסטנדרטים של לוחות סיביים המיוצרים בתהליך יבש. ניתן למצוא את התקן במלואו בדף הבא באתר הרשמי של מכון התקנים הישראלי.

מה לבחור: פרקט עץ או למינציה?


זו אחת השאלות הנפוצות ביותר בקניית פרקט לבית. לשני סוגי הפרקט יתרונות וחסרונות. נמנה כמה מהם כדי לעזור לכם לקבל החלטה:

פרקט עץ - יתרונות
  • מראה טבעי ותחושה אמיתית של ריצוף עץ.
  • מחזיק מעמד זמן רב.
  • מבודד חום וקור ואינו מתקרר בחורף ומתחמם בקיץ ביחס לפרקט למינציה.
פרקט עץ - חסרונות
  • נחשב ליקר ביחס לפרקט למינציה.
  • מתלכלך ונשרט יותר מפרקט למינציה.
  • תחזוקה יקרה.
פרקט למינציה - יתרונות
  • מכיוון שפרקט זה הוא סינטטי ומעובד, ניתן להשיג מגוון רחב של צבעים, גוונים וצורות ולהתאים את הריצוף לשאר עיצוב הפנים של הבית.
  • זול בהרבה מפרקט עץ.
  • קל מאוד לנקות אותו.
  • תחזוקה זולה
פרקט למינציה - חסרונות
  • מחזיק מעמד פחות זמן מפרקט עץ כאשר הזמן הסטנדרטי להחלפתו היא בין 5 ל-15 שנים (תלוי בסוג ואיכות הפרקט שקונים).
  • המראה החיצוני של פרקט זה הוא פחות טבעי ואמיתי כמו פרקט עץ.
  • מתקרר ומתחמם מהר יותר מפרקט עץ.

גימורים של פרקט עץ


אם אתם מתעניינים דווקא בפרקט עץ, חשוב להבין כי ישנה חלוקה נוספת בסוגי הפרקטים מעץ והיא הגימור. ישנם שני סוגים של גימור לפרקט מעץ. גימור בלכה וגימור בשמן.

פרקט עץ עם שכבת לכה - גימור זה מקנה לפרקט מראה מבריק ונקי.

פרקט עץ עם שכבת שמן - בגימור זה הפרקט מקבל מראה טבעי ואמיתי יותר עם מרקם מחוספס מעט.

פרקט בגימור לכה או שמן?

הרבה קונים מתחבטים בשאלה איזה פרקט עדיף, עם שכבת שמן או בציפוי לכה? ובכן, כדי לעזור במקצת, כדאי לדעת ששכבת השמן יקרה יותר מציפוי הלכה ובנוסף, פרקט בגימור שמן נחשב לפחות חזק ועמיד לאורך זמן.

למרות זאת, ההבדל העיקרי הוא בסופו של המראה והצורה של הפרקט ולכן ההחלטה חובה עליכם לראות בעיניכם את שני הגימורים לפני שמחליטים.

חשוב לדעת: הפרקטים מגיעים לישראל ממגוון מדינות ייצור באירופה כגון שוויץ, בלגיה, גרמניה, צרפת וגם מאיזור אסיה ובעיקר מסין. הפרקטים מסין זולים יותר מהפרקטים מאירופה אך נחשבים לפחות איכותיים.

כתבות נוספות בנושאים דומים:
ריצוף פרקט - המדריך המלא (חלק שני)
ריצוף גרניט פורצלן - המדריך השלם
ריצוף שיש - המדריך השלם

0 תגובות: