ספוגים אקוסטיים - המדריך השלם

קישורים ממומנים

רוצים להקים אולפן ביתי באחד החדרים בבית? הילד מנגן בגיטרה או תופים בבית? ספוגים אקוסטיים הם אחד הדברים הראשונים שאתם צריכים לברר עליו. אז איפה קונים ספוג אקוסטי וכמה זה עולה? בכתבה הבאה שלפניכם.

תחום האולפנים הביתיים הוא תחום שהולך וגדל ובשנים האחרונות ניתן להבחין ביותר ויותר מוסיקאים מקצועיים וחובבים כאחד הופכים את אחד החדרים בבית לחדר נגינה או חדר הקלטה כאשר ברוב המקרים כל מה שדרוש הוא מחשב טוב וכרטיס קול מקצועי.

כדי לשמוע מוסיקה או להקליט מוסיקה ברמה מקצועית, יש צורך שחלל החדר יהיה אקוסטי ומותאם מבחינת התדרים. מכיוון שבניית אולפן הקלטות מקצועי דורש הרבה מאוד כסף שכולל בתוכו ייעוץ אקוסטי מקצועי, שיפוץ והריסת קירות, בניית רצפה צפה ועוד טכניקות בנייה שונות, לא כל אחד יכול להרשות לעצמו תנאים כאלו ולכן במקרים רבים, ניתן להסתפק בקנייה של ספוגים אקוסטיים ובתלייתם על גבי הקירות בחדר.

בדיוק בשביל אותם מקרים כאלו, נועדו הספוגים האקוסטיים שנמכרים כיום בחנויות רבות בארץ. בשנים האחרונות הטכנולוגיות בתחום האקוסטיקה השתפרו פלאים וכיום ישנן חומרים מיוחדים שפותחו ואפשר למצוא ספוגים אקוסטיים שונים וייחודיים לכל מטרה.

בכתבה הבאה בדקנו אילו סוגים של ספוגים אקוסטיים נמכרים בישראל? איפה אפשר לקנות ומהם המחירים הממוצעים. להלן התוצאות.

מה זה ספוג אקוסטי?


ספוג אקוסטי הוא ספוג העשוי מחומר מיוחד שמיועד "לבלוע" את הסאונד והצלילים ולמעשה לווסת את איכות הסאונד בצורה שתתאים בעיקר להקלטה טובה ואיכותית יותר. ישנם סוגים רבים של ספוגים אקוסטיים העשויים מחומרים שונים ומיועדים למטרות שונות.

ספוגים אקוסטיים - חומרים


ישנם לא מעט חומרים שונים שמהם מייצרים את הספוגים האקוסטיים. שני החומרים המובילים בתחום הספוגים הם חומר מסוג פוליאוריתן והשני הוא מלמין מוקצף. הראשון נחשב לסוג הזול ביותר ולכן במקרים רבים ספוגים אלו הם הנמכרים והנפוצים ביותר. הספוגים האקוסטיים העשויים ממלמין מוקצף יקרים יותר אך נחשבים לאיכותיים יותר הן מבחינת העבודה שהם עושים והן מבחינת הבטיחות (חומר הפוליאוריתן עושי בחלקו מגז ציאניד ובזמן שריפה, החומר משתחרר). חומר יקר נוסף שניתן למצוא בחנויות המתמחות לכך הוא קלקר מיוחד.

ספוגים אקוסטיים - סוגים


ברוב המקרים, הספוגים האקוסטיים הנמכרים בחנויות השונות נחלקים לשני סוגים עיקריים - ספוג ביצים אקוסטי וספוג אקוסטי משלוש (או לוכדי בסים).

ספוג ביצים אקוסטי - ספוגים אלו בנויים ביחידות מעוגלות רבות אחת ליד השנייה בצורה דומה מאוד לתבנית ביצים שקונים בסופר. אגב, עד לפני הגעתם של הספוגים האקוסטיים, אולפנים רבים היו משתמשים בתבניות ביצים אמיתיות שהיו מודבקים על הקערות. צורתם ההנדסים של ספוגים אלו בולעים את הסאונד בצורה טובה ומשפרת את איכות הסאונד בהרבה.

ספוגים משלושים או ספוגים פינתיים - בשונה מספוג הביצים הסטנדרטי, ספוגים אלו מיועדים בדרך כלל לפינות ולכן מעוצבים בצורת משלוש. ספוגים אלו מותאמים כדי לקלוט את התדרים הנמוכים ביותר ולכן נקראים גם לעיתים קרובות לוכדי בסים.

ישנם כמובן סוגים נוספים של ספוגים אקוסטיים שניתן למצוא כמו למשל תמונה אקוסטית (מחיצה העשויה מחומרים אקוסטיים עם תמונה מודפסת לצורך אסתטיקה),וילון אקוסטי, דיפיוזרים ועוד.

איך כדאי למקם את הספוגים האקוסטיים?

ישנם כמובן שיטות רבות למקם את הספוגים על הקירות. אנו ממליצים על הסרטון הבא שמציג הדרכה מקצועית מאת מומחה של אחת מהחברות המייצרות את הספוגים האלו.



ספוג אקוסטי - מחיר


ובכן, כפי שראיתם, ישנם סוגים שונים של ספוגים וכן חומרים שונים מהם הם מיצורים. כל אלו משפיעים רבות על המחיר ויכולים לייקר או להוזיל בצורה משמעותית את מחיר הספוג.

מחיר ספוג ביצים אקוסטי 

כעיקרון, מחיר הספוגים האקוסטיים מתחיל בסביבות ה-65 ש"ח ליחידה ומגיע עד ל-180 ש"ח ליחידה לספוג העשוי מלמין מוקצף. מחירו של ספוג ביצים מסוג פוליאוריתן יהיה כאמור זול יותר מבחינה משמעותית.

מחיר ספוג ביצים משולש

ספוגים אלו כבר נחשבים ליקרים יותר וניתן למצוא סטים של לוכדי בסים שונים או ספוגים משלושים נוספים שעולים כבר כמה אלפי שקלים.  

איפה אפשר לקנות ספוגים אקוסטיים?


ישנם בישראל כמה חברות שמתמחות רק בחומרים וספוגים אקוסטיים. הנה כמה מהם:

סונקס - אחת מהחברות הגדולות בישראל בתחום האקוסטיקה המציעה מגוון גדול של ספוגים וחומרים אקוסטיים מיוחדים למטרות שונות ומגוונות. טל' - 050-4327304.

גולמט - חברה הממוקמת בקיבוץ יקום המציעה מגוון פתרונות אקוסטיקה ומוכרת את כל סוגי הספוגים מהחומרים פוליאוריתן מלמין מוקצף ועוד. טל' - 09-9556151.

חלילית - בחנות כלי הנגינה הוותיקה ביפו ישנה מחלקה גדולה לאולפנים וניתן למצוא שם בולעי רעשים וספוגים אקוסטיים מקצועיים מהדרגה הראשונה. טל' - 03-6822917.

1 תגובות:

Unknown אמר/ה...

תודה על המידע הנפלא, אתה יודע אולי מה זה T'Fusor ולמה הוא משמש ?