משאבת חום - המדריך השלם

קישורים ממומנים

מהם היתרונות והחסרונות בחימום באמצעות משאבת חום? האם זה חסכוני? וכמה עולה להתקין משאבת חום בבית? כל מה שרצים לדעת על חימום הבית במשאבת החום, במדריך הבא שלפניכם.

תחום החימום לבית הוא תחום דינמי וגמיש מאוד. התלות בחומרי האנרגיה כמו סולר, נפט, גז וכו' שבעזרתם מחממים את הבית גורמת לשיטות החימום השונות להתנדנד בין חימום זול וחסכוני לבין חימום יקר ובזבזני ולכן חשוב מדי פעם להתעדכן במוצרים השונים ובטכנולוגיות החדישות ביותר שנועדו לגרום לכל שיטת חימום להיות חסכונית ויעילה.

לקראת חורף 2014 שיגיע אלינו בעוד כמה חודשים, החלטנו לצאת בסדרת כתבות שתעסוק בשיטות השונות שבהן ניתן לחמם את הבית כאשר כל כתבה תעסוק בסוג ושיטת חימום אחרת ותעסוק בכל ההיבטים השייכים לחימום החל מהסוגים השונים, מחירים ממוצעים, חיסכון בחשמל ועוד.

את הכתבה הראשונה אנו מקדישים לחימום בית בעזרת משאבת חום שהפך בשנים האחרונות למוצר חימום די מבוקש ופופולרי בבתים רבים בישראל. אז הנה כל מה שרציתם לדעת על חימום בית עם משאבת חום. מתחילים.

משאבת חום - רקע כללי


חימום בעזרת משאבות חום הוא למעשה לא חדש כל כך ונפוץ כבר שנים רבות בעולם ואף בישראל. עד השנים האחרונות, הצרכנים העיקריים של משאבות החום היו גופים מוסדיים גדולים שזקוקים לחימום ואף קירור של מבנים גדולים.

בשנים האחרונות עם התפתחותה של הטכנולוגיה בתחום, נוצרו התאמות מיוחדות שהצליחו להפוך את משאבת החום לאטרקטיבית, חסכונית וזולה גם לחימום הביתי הפרטי וכיום שיטה זו נחשבת לאחת השיטות החסכוניות ביותר (ואולי אף הכי חסכונית) לחימום הבית.

משאבת חום - כיצד זה פועל?


העיקרון במשאבות חום מבוסס למעשה על היחס והקשר בין שני מצבי טמפרטורות שונים כאשר תפקידה של שהמשאבה היא להוציא את החום ממקום אחד ולהעביר את החום למקום אחר. בדומה למשאבת מים שמעבירה מים ממקום גבוה לנמוך, כך גם מכנים את משאבת החום שמעבירה בין טמפרטורה גבוה לנמוכה - משאבה. זה לגבי האטימולוגיה של המונח משאבה.

למעשה, משאבות חום קיימות בכל מזגן, מקרר ומוצרים מייצרי חום וקור נוספים כאשר משאבות החום שאנו עוסקים בכתבה זו שנועדו לחימום הבית משתמשים למעשה בעיקרון זה אך משתמשים בטכנולוגיה נוספת שמיועדת לפיזור החום ובידודו.

אם אתם רוצים להעמיק יותר בנושא, הנה סרטון קצר ונחמד שמפרט ומסביר כיד משאבת חום עובדת:



משאבת חום - סוגים


ובכן, ישנם למעשה שני סוגים עיקריים של משאבות חום שפועלים לחימום הבית בשיטות שונות (ועוד שלוש שיטות שאינם מיועדות לחימום הבית):

משאבת חום מכנית

משאבת חום מכנית היא למעשה השיטה הנפוצה ביותר ומהווה את הרוב המוחלט של משאבות החום שנועדו לחימום ביתי. משאבת חום מכנית נחלקת לשני סוגים אף היא:
  • משאבת חום המעבירה מצב צבירה של גז חלמצב צבירה של נוזל.
  • שאיבת החום ע"י דחיסת האוויר וללא שינוי מצב צבירה.
משאבת חום גיאותרמית

משאבה זו לוקחת את החום מהאדמה שמתחת לבית ומעבירה אותו למערכת צינורות המים שבבית וכך מחממת אותו. אפשר גם לקבל את התוצאה ההפוכה ע"י הפיכת המשאבה לצ'ילר שתתאים לקיץ.

סוגים נוספים של משאבות חום

משאבת חום מגנטית - שאיבת חום המבוססת על שינוי טמפרטורה בין שני מגנטים.

משאבת חום חשמלית - שאיבת החום במשאבת החום החשמלית מתבצעת ללא מנוע חשמלי ופועלת לפי עיקרון החימום שמתבצע בעת שמעבירים זרם חשמלי בין שתי מתכות.

משאבת חום כימית  - שימוש בקרינה אלקטרומגנטית מן השמש לאנרגיה כימית.

משאבת חום - יתרונות וחסרונות


כפי שכבר הזכרנו בפתיחת המדריך, משאבת חום נחשבת לאחת השיטות חסכוניות ביותר בחימום הבית אך זהו לא היתרון היחיד שלה וכן, גם לשיטה זו כמו כמעט בכל תחום, ישנם גם חסרונות. הנה כמה מהיתרונות והחסרונות של משאבת חום.

יתרונות במשאבת חום
  • חיסכון גדול ומשמעותי בעלות חימום הבית.
  • התקנה פשוטה.
  • ידידותית לסביבה ואינה פולטת גזים רעילים.
חסרונות במשאבת חום
  • ישנם מקרים בהם נדרשת הזרמת טמפרטורה חזקה יותר ולכן לעיתים משאבת החום לא מספקת חימום שלם אלא משמשת כמקור עזר לחימום קיים.
  • העלות של  משאבת החום והתקנתו היא יקרה יותר משיטות חימום אחרות.

משאבת חום לבית - מחיר


ולסיום, כפי שבוודאי הבחנתם, אחד החסרונות המשמעותיים בשימוש במשאבת החום בבית הוא ההתקנה היקרה שלו. ובכן, כמובן שמחיר ההתקנה משתנה בהתאם לסוג המשאבה שתבחרו וכמובן בגודל הבית וצורת המבנה שלו אך באופן כללי, ניתן לומר שמחיר התקנת משאבת חום בבית מתחיל ב-10,000 ש"ח ומגיע ל-20,000 ש"ח.

0 תגובות: