ריצוף בטון - המדריך השלם

קישורים ממומנים

למי כדאי להתקין ריצוף בטון ואיפה מומלץ להתקין אותו? מה ההבדל בין בטון מוחלק לבטון מוטבע? אילו שיטות חדשות ישנן בריצוף בטון? ומה העלות של כל זה? המדריך השלם לריצוף בטון.

רובנו שומעים בטון ומיד חושבים על החומר האפור והלא אסתטי שרואים בדרך כלל באתרי בנייה, אבל האמת היא שריצוף בטון הפך להיות אחד הריצופים היפים ביותר ואחד האהובים ביותר על מעצבי פנים ואדריכלים רבים בישראל ובעולם.

לריצוף בטון יתרונות רבים ומשמעותיים על המתחרים וסוגי הריצוף האחרים והוא גם אחד המגוונים ביותר מבחינה עיצובית. בכתבה הבאה נציג לכם את כל מה שאתם צריכים לדעת על ריצוף בטון לרבות סוגים, מחירים, עלויות התקנה ועוד הרבה מאוד טיפים והמלצות בתחום ריצוף זה.

מה זה בטון ומה ההבדל בינו לבין ריצוף בטון?


בטון הוא חומר בניה המורכב מתערובת של חומרים מסויימים כגון מים, חול, חצץ צמנט ועוד. ברוב המוחלט של המקרים, הבטון משמש בעיקר לבנייה של מבנים גדולים כאשר הסיבות העיקריות לשימוש בו הוא החוזק והעמידות שלו ומאפיינים נוספים כגון בידוד תרמי ואקוסטי וכד'.

בשנים האחרונות בעזרת טכנולוגיות מיוחדות פותחו שיטות חדשה של בטון שבה יוצקים בטון לתבניות או ישירות על פני משטח ואליו מוסיפים חומרים נוספים הקשורים לאיטום, למרקם ולברק כגון אקרילים, חומרי צבע, מעכבי ייבוש ועוד, וכך מקבלים למעשה צורה של ריצוף מודרני עם אפשרויות רבות של גוונים, צורות וגוונים המאפיינות את הריצוף המיוחד הזה.

ריצוף בטון - סוגים


ריצוף הבטון בישראל מכיל שלושה סוגים עיקריים שאותן ניתן לראות בבתים רבים: בטון מוחלק, בטון מוטבע ובטון צרוב. להלן הסבר קצר על כל אחד מהסוגים השונים.

ריצוף בטון מוטבע (בומנייט)

ריצוף זה המכונה גם בהשפה המקצועית "בומנייט" (שם גנרי הודות לחברת בומנייט האמריקאית שפיתחה את סוג ריצוף בטון זה), מורכב מתבניות גומי מיוחדות אותן מטביעים במשטח בטון רך שאינו התייבש ואליהן מוסיפים חומרים מיוחדים נוספים כגון סילר (חומר אקרילי) למניעת איטום, חומרי צבע וחומרי מונעי שחיקה נוספים.

לאחר ההטבעה, חורצים את המשטח ויוצרים מראה של אריחי ריצוף רגילים, הן לצורף מניעת סדקים עתידיים והן לצורך מראה אסתטי של ריצוף רגיל. ריצוף בטון מוטבע משמש בעיקר לריצוף חוץ כגון חצרות, מרפסות, גינות, בריכות שחייה וכד' ופחות בריצוף פנים בתוך הבית.

ריצוף בטון מוחלק

שיטה זו דומה יחסית לשיטת ריצוף המוטבע אך ההבדל העיקרי בין ריצוף בטון מוטבע לריצוף בטון מוחלק הוא שבאחרונה, לא משתמשים בתבניות גומי אלא מורחים ישירות על המשטח את הבטון הרך ולאחר שהוא מתייבש מסמנים חריצים ומורחים סילר לאיטום המשטח.

ריצוף הבטון המוחלק הוא אחד הנפוצים ביותר מבין ריצוף הבטון והוא משמש בעיקר לבתים פרטיים, דירות וריצוף פנים הבית.

ריצוף בטון צרוב

ריצוף בטון צרוב היא טכניקה חדשה יחסית שפותחה בשנים האחרונות והיא למעשה ורסיה של בטון מוחלק כאשר ההבדל העיקרי בין בטון מוחלק לבין בטון צרוב הוא תוספת של חומצה מיוחדת על משטח בטון מוחלק אשר צורבת את המשטח ומשדנה את צורתו הסופית. תהליך הצריבה הוא תהליך אל חזור ולא ניתן להחזיר את המצב לקדמותו לאחר הצריבה.

מלבד שלוש השיטות נפוצות אלו, ישנם כמה שיטות נוספות אשר פחות נפוצות בריצוף בטון בישראל אך תופסות תאוצה בשנים האחרונות:

ריצוף בטון לבן

בטון מיוחד זה הנקרא בטון לבן ונפוץ בעיקר בארצות הברית עשוי מתערובת שאינה כוללת צמנט אפור ולכן ניתן לייצרו בגוונים בהירים מאוד כגון שמנת, קרם וכד'.

ריצוף בטון רזה (מדה דקורטיבית)

במקרים בהם אין מעוניינים או לא ניתן לפרק ריצוף ישן, ישנה טכניקה הנקראת בטון רזה (או מיקרו טופינג) שבה יוצקים על הריצוף הקיים את הבטון המיוחד הזה הנקרא גם "מדה דקורטיבית" שבשונה מבטון מוחלק, הוא דק במיוחד ואין צורך לבצע החלקה לאחר ייבוש החומר.

ריצוף בטון מלוטש

גם שיטה זו נחשבת לשיטה חדשה יחסית. בשיטה זו, עוד לפני שהבטון מתייבש לגמרי, מלטשים את הבטון בעזרת מכונה מיוחדת ויוצרים לריצוף הבטון מראה ייחודי ושונה.

סוגי גימור של ריצוף בטון


כפי שציינו קודם, ברוב המוחלט של ריצוף הבטון, מורחים שכבה נוספת מעל הריצוף לצורך איטום ושמירה על הריצוף. ישנם שלוש שיטות נפוצות של שכבות ציפוי לריצוף בטון:

שכבת סילר - הגימור הנפוץ ביותר בישראל אשר החסרון העיקרי שלו הוא הצורך בחידוש מדי כמה שנים. ציפוי זה הוא הזול ביותר מבין השכבות השונות.

ציפוי אפוקסי - שכבת צבע מיוחדת המגיעה בעוביים שונים ומורכבת מחומרים אפוקסי-פוליאוריטנים דו רכיביים.

ציפוי פוליאוריטן - ציפוי חזק במיוחד אשר נחשב לחזק יותר משאר הציפויים אך גם ליקר יותר. 

מהן היתרונות והחסרונות של ריצוף בטון?


לריצוף בטון על סוגיו השונים יש הרבה מאוד יתרונות אך גם לא מעט חסרונות. נעמוד עתה על כמה מהם:

ריצוף בטון - יתרונות

חוזק ועמידות - היתרון המרכזי והמשמעותי ביותר בריצוף בטון הוא החוזק שלו. בניגוד לריצופים הקודמים בהם עסקנו בסדרת מדריכים זו כגון גרניט פורצלן או ריצוף שיש שנחשבים לעדינים ושבירים יותר, ריצתוף הבטון הוא חזק ביותר ועמיד בפני מכות ושברים ותנאי מזג אוויר.

אין צורך בשמירת רזרבות - בניגוד לריצופים אחרים, בהם אנו נדרשים לשמור אריחים נוספים כרזרבות כאשר נשבר אריח בודד, בריצוף בטון אין צורך בכך. כל מה שצריך הוא לשמור על המפרט ועל גוון האריח והחברה שייצרה עבורכם את האריחים, תוכל לשחזר במדוייק את אותו גוון של האריח.

מגוון עיצובי רחב מאוד - בריצוף בטון ניתן לייצר מגוון עצום של גוונים (למעלה מ-50 גוונים שונים) וכן גימורים בכל צורה שתחפצו החל מעיצוב במראה אבן טבעית, שיש, דמוי פרקט עץ ועוד.

חסרונות של ריצוף בטון

אחד החסרונות הבולטים ברצפת בטון הוא כאשר ישנה בעיה של הצנרת שמתחת לריצוף. בשונה מריצופים אחרים, בבטון, יש צורך ממש לשבור את הריצוף, ולפעמים קשה מאוד לשחזר ולהחזיר את הרצפה לאותו המצב בדיוק.

חסרון נוסף הוא הבידוד של ריצוף הבטון. בחורף למשל, רצפת הבטון נחשבת קרה ביחס לריצופים אחרים וגם אם יש חימום תת רצפתי מתחת המשטח, לוחק לחום זמן רב להגיע (מצג שני, החום נשמר לאחר מכן זמן רב ברצפה).

כמה עולה ריצוף בטון?


ריצוף בטון נחשב לריצוף יקר ולא זול. לפי בדיקה שאנו עשינו ברשת, מחיר ריצוף בטון מתחיל ב-200 ש"ח למטר ויכול להגיע ל-500 ש"ח.

ניקיון ותחזוקה


אחת השאלות הנפוצות בקרב צרכנים היא איך מנקים רצפת בטון והאם זה נחשב לריצוף שקל לנקות? ובכן, מבחינת ניקיון ותחזוקה שוטפת, כל מה שצריך בשביל לנקות רצפת בטון הוא סבון ומים ולהיזהר משימוש בחומצות לניקוי.

במקביל, כדי לשמר את המראה החדש של הרצפה, מומלץ לבצע לעיתים רחוקות ניקוי מיוחד בעזרת מכשיר מיוחד שמבצע פוליש ווקס והברקת המשטח. דוגמא טובה להמחיש את חשיבות ההברקה תוכלו לראות בסרטון הבא:



כתבות נוספות בסדרת הריצוף לבית:
ריצוף פרקט - המדריך המלא (חלק ראשון)
ריצוף פרקט - המדריך המלא (חלק שני)
ריצוף גרניט פורצלן - המדריך השלם
ריצוף שיש - המדריך השלם

1 תגובות:

Unknown אמר/ה...

מכמה אילוצים יכול להיות שאני מוותר על בטון מוחלק מחוץ לבית. הבנתי שאפשר לעשות שכבת מקרוטופינג בשלב יותר מאוחר.
השאלה שלי האם זה יעלה לי כפול? האם כדאי לבצע עבודת בטון מוחלק כבר עכשיו במקום לעבוד פעמיים? מה העלות של מקרוטופינג למטר לעות בטון מוחלק למטר?